Våldtäktskultur

Jag läste ett debattinlägg i sydsvenskan för några dagar sen som jag tänkte kommentera.
Ni kan läsa den själva HÄR, men Lucia Ray, som skrev den, tyckte i stort sätt att om man sätter sig i en situation där chansen finns att man kommer ha sex och inte vill, eller ändrar sig om man ville det tidigare, får man skylla sig själv. Hon skriver "Jag anser att om man en gång har gett medgivande till kroppslig intimitet genom ömsesidig fysisk kontakt ska man ta del i ansvaret, vad än konsekvenserna blir."
Att läsa sånna sjuka saker gör mig så fruktansvärt arg!! Detta är den värld vi lever i, där tom kvinnor själva säger: du får skylla dig själv om du blir våldtagen. Det handlar inte om att någon tvingar sig på dig fast du inte vill, utan att du borde vetat bättre och hanterat situationen bättre.
Lucia påstår att om man blir för intim med en person är det svårt att hantera situationen. Och att det därför är svårt att avgöra skillnaden mellan samtycke och våldtäkt. Sån. Jävla. Bullshit.
Det borde inte vara så lätt som det är idag att komma undan med våldtäkt. Man ska inte gå ostraffad för att våldtagaren inte 'förstod att det inte var samtycke', eller inte var 'medveten om att partnern protesterade'. Tänk på offret. Hur hemskt är det inte för en kvinna att bli våldtagen och sen få veta att det inte spelar någon roll. Att mannen kan få gå sin väg utan minsta konsekvens. Att skammen bara ligger hos henne.
Ett nej är ett nej, så enkelt ska det vara. Man ska inte behöva vara så varsam, man ska inte behöva akta sig som man måste idag för att inte bli överfallen. Lucia påstår att alla kvinnor kan ta sig ur en situation om dom vill, hon påstår att män inte tvingar sig på kvinnor om dom säger nej. Den här kvinnan som hade kunnat bli våldtagen utan att förövaren får konsekvenser för just sånt hon själv skriver. 
Jag tänker iallafall inte vara tyst. För jag tycker inte det är rätt att flickor som barn får lära sig att det är deras fel. "Pojken drog dig bara i håret för han tyckte om dig, var inte ledsen." "Det är en komplimang när han tar dig på rumpan." "Det är klart killarna tafsar om du har dom kläderna på dig." 
Män är inte djur. Att påstå att män inte kan kontrollera sig är det mest absurda jag någonsin hört. Att påstå att kvinnor inte har samma sexlust som män och att det är deras eget fel om dom blir våldtagna är idioti. Och att ge ursäkter för våldtäkt överhuvudtaget är det värsta av allt. Inget kommer ändras om inte vår attityd ändras. Därför hoppas jag att alla börjar tänka på vad som verkligen händer i dagens samhälle.
 



Kommentarer

Alltså usch!!!!! Så himla äcklig artikel. Jag spyr. Blir så galet frustrerad, och arg! De värsta är ju att hon vill vara på kvinnans sida genom att visa att kvinnan inte alltid är ett offer, att kvinnan är jämställd med mannen, men alltså hon har förvridit situationen totalt. Blev mest irriterad på " Om en kvinna har regler som hon lever efter, så är hon beredd att berätta för en man långt i förväg vad han får och inte får göra. Det är sant att män allmänt är starkare än kvinnor, men det är ändå kvinnan som bestämmer hur långt en man får gå med henne." Jag kan typ inte ens formulera mig med ord för att jag blir så arg. Jag förstår inte hur hon kan dra de slutsatserna, alls.

Svar: Precis!!! Hon verkar inte förstå vad våldtäkt är överhuvudtaget. Hon skriver om det som om det var något val för kvinnan.
Johanna Lundvall


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback